Ohjelmointi

KOULUTUKSET:

(HUOM! Rullaa alaspäin nähdäksesi kaikki tämän aihepiirin koulutukset)


Ohjelmointia alakouluun (Idän koulutus)

Aika: 28.2.3017 klo 13-16
Paikka: Viertolan koulu, Liljatie 2, 01300 Vantaa
Kouluttajat: Antti Karetie ja Panu-Pekka Kuitunen
Kohderyhmä: Perusopetuksen opetushenkilöstö
Ilmoittautuminen koulutukseen: Koulutukseen ilmoittaudutaan Osumassa. Jos ilmoittautumisessa on ongelmia, ole yhteydessä Service Deskiin (p. 22735). Lisätietoja voit kysyä myös sähköpostitse: heli.luokkamaki(at)vantaa.fi.

Koulutuskuvaus: Koulutuksessa tutustutaan Scratch-ohjelmointiin tietokoneella sekä Scratch jr- ohjelmointiin tableteilla. Scratch opettaa ohjelmoinnin alkeita graafisella käyttöliittymällä kuvakkeita liikuttelemalla ja se toimii hyvin aloitteleville ohjelmoijille. Koulutuksessa otetaan huomioon alakoulun matematiikan OPS ja tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen opettaja voisi tuoda ohjelmoinnin mukaan perusopetustyöhön. Koulutuksessa tutustutaan myös aloittelevien ohjelmoijien jatko-opiskelumahdollisuuksiin. Koulutusryhmään otetaan enintään 15 osallistujaa. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.


Ohjelmointia yläkouluun

Aika: 7.3.2017 klo 13-16
Paikka: Länsimäen koulu, Pallastunturintie 27, 01280 Vantaa
Kouluttajat: Anna-Riikka Paavola, Panu-Pekka Kuitunen ja Asta Holopainen
Kohderyhmä: Opetushenkilöstö
Ilmoittautuminen koulutukseen: Koulutukseen ilmoittaudutaan Osumassa. Jos ilmoittautumisessa on ongelmia, ole yhteydessä Service Deskiin (p. 22735). Lisätietoja voit kysyä myös sähköpostitse: heli.luokkamaki(at)vantaa.fi.

Koulutuskuvaus: Koulutuksessa syvennytään graafiseen ohjelmointiin ilmaisen AppInventorin avulla ja esitellään yläkouluun soveltuva ohjelmointikurssi. Koulutuksessa otetaan huomioon yläkoulun matematiikan OPS ja mietitään miten ohjelmoinnin voisi tuoda arkiopetukseen.

AppInventorilla voi tehdä ohjelmia Android-pohjaisiin laitteisiin, joten ota oma tablettisi ja/tai Android-puhelimesi mukaan. Esitietoja ei välttämättä tarvitse, mutta Scratchin perustoiminnan hahmottamisesta ei ole haittaa. Appinventor sopii parhaiten alakoulun viimeisille luokille ja yläkoululaisille.

Tehty sovellus voi olla esimerkiksi ohjelma, joka muokkaa mobiililaitteeseen syötetyn tekstin puheeksi, rakettipeli kännykälle tai pidemmälle vietynä voit ohjelmoida ohjelman, joka ohjaa itse rakentamaasi sähköautoa bluetoothin ja Arduino-kehitysalustan avulla. Koulutukseen otetaan 15 osallistujaa. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Mikäli sinulla on käytössäsi Chromebook, ota se mukaan koulutukseen.


Ohjelmointia alakouluun (Lännen koulutus)

Aika: 28.3.2017 klo 13-16
Paikka: Ylästön koulu, Ollaksentie 29 B, 01690 Vantaa
Kouluttajat: Ville Varhia ja Tytti Hartimo
Kohderyhmä: Opetushenkilöstö
Ilmoittautuminen koulutukseen: Koulutukseen ilmoittaudutaan Osumassa. Jos ilmoittautumisessa on ongelmia, ole yhteydessä Service Deskiin (p. 22735). Lisätietoja voit kysyä myös sähköpostitse: heli.luokkamaki(at)vantaa.fi.

Koulutuskuvaus: Koulutuksessa tutustutaan Scratch-ohjelmointiin tietokoneella sekä Scratch jr- ohjelmointiin tableteilla. Scratch opettaa ohjelmoinnin alkeita graafisella käyttöliittymällä kuvakkeita liikuttelemalla ja se toimii hyvin aloitteleville ohjelmoijille. Koulutuksessa otetaan huomioon alakoulun matematiikan OPS ja tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen opettaja voisi tuoda ohjelmoinnin mukaan perusopetustyöhön. Koulutuksessa tutustutaan myös aloittelevien ohjelmoijien jatko-opiskelumahdollisuuksiin. Koulutusryhmään otetaan enintään 15 osallistujaa. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.


Arduino

Aika: 4.4.2017 klo 13-16
Paikka: Mikkolan koulu, Venuksentie 2, 01480 Vantaa
Kouluttajat: Panu-Pekka Kuitunen, Janne Saarinen ja Hannu Olin
Kohderyhmä: Perusopetuksen opetushenkilöstö
Ilmoittautuminen koulutukseen: Koulutukseen ilmoittaudutaan Osumassa. Jos ilmoittautumisessa on ongelmia, ole yhteydessä Service Deskiin (p. 22735). Lisätietoja voit kysyä myös sähköpostitse: heli.luokkamaki(at)vantaa.fi.

Koulutuskuvaus: Arduino on ohjelmoitava mikropiiri, jonka avulla voi rakentaa esimerkiksi tabletilla ohjattavan auton. Koulutukseen ovat tervetulleita kaikki Arduinoa käyttäneet ja kaikki ketkä eivät tiedä mikä Arduino edes on.  Jakaudumme kahteen ryhmään, jossa toisessa harjoitellaan alkeita ja toisessa taas jaetaan hyviä kokemuksia sekä pureudutaan ilmenneisiin ongelmiin. Koulutus toimii myös Innovaatiiviset robotit- hankkeen verkostoitumistilaisuutena.

Mainokset